Alles wat u moet weten over dienstencheques in Wallonië
Wat is een dienstencheque?
Een dienstencheque is een cheque die particulieren kunnen aankopen en gebruiken voor de betaling van één uur huishoudelijke hulp.
Kosten en voordelen
- Het maximale aantal dienstencheques dat u per jaar kan aankopen is 500 stuks (1.000 stuks per gezin).
- De aankoopprijs van een dienstencheque is vastgesteld op € 9 tot en met 2020.
- Dienstencheques zijn fiscaal aftrekbaar, wat betekent dat een huishoudhulp van Daoust u slechts € 8,10*/uur kost (voor de eerste 155 uitgegeven dienstencheques).
* Tarief- en fiscale simulatie zijn louter informatief, zonder enige verplichting vanwege Daoust Dienstencheques. Volledige informatie en wettelijke bepalingen op: www.dienstencheque-sodexo.be
Hoeveel uren per dag?
Elke prestatie moet minimum drie uur duren.
Het loon van uw huishoudhulp
Bij Daoust Dienstencheques geniet een huishoudhulp de voordelen van een echt arbeidscontract, opgesteld volgens de regels van de Belgische Sociale Zekerheid (pensioen, betaald verlof, ziekteverzekering, feestdagen, werkloosheid …).
Bestel uw dienstencheques via Sodexo
Om te kunnen genieten van dienstencheques moet u zich eerst gratis inschrijven bij Sodexo. Via Sodexo kan u uw dienstencheques aankopen.
Na uw inschrijving ontvangt u een bevestiging en uw persoonlijk gebruikersnummer. Bewaar deze gegevens zorgvuldig want u zal ze nodig hebben om uw dienstencheques te bestellen. De inschrijving en het gebruikersnummer worden gebruikt om uw dienstencheques te personaliseren, maar ook om uw fiscaal attest naar u op te sturen.
De minimumbestelling bedraagt 10 dienstencheques, maar het is mogelijk om er 12, 23, 37 … te bestellen. Volg de instructies op www.wallonie-titres-services.be.
Uw dienstencheques worden toegevoegd aan uw elektronische portefeuille of worden naar u opgestuurd binnen de tien dagen na ontvangst van uw betaling.
Gebruik elektronische dienstencheques: makkelijk en ecologisch
- Geen paperassen en gepruts met papieren cheques meer
- U kan ze niet meer verliezen
- Simpel en automatisch
- U ontvangt uw dienstencheques veel sneller (de dag na de ontvangst van uw betaling)
- Eenvoudig traceerbaar: u beschikt over de historiek van de prestaties van uw huishoudhulp
- Minder risico op verspilling: de oudste dienstencheques worden eerst gebruikt
Hoe werkt het?
Uw consulent geeft de gegevens betreffende de prestaties van uw huishoudhulp in op een beveiligd extranet. U dient enkel nog te bevestigen.
Uw opties voor het beheer van uw dienstencheques in alle eenvoud:
- via uw persoonlijke beveiligde zone: www.wallonie-titres-services.be
- via een gratis mobiele app kan u uw dienstencheques op uw smartphone of tablet te beheren: Dienstencheques by Sodexo. Met deze app kan u uw balans nakijken, de prestaties van uw huishoudhulp goedkeuren, uw portefeuille beheren … Handig, toch?
Overschakelen op elektronische dienstencheques? Dat is heel eenvoudig!
- Breng uw Daoust JobCenter op de hoogte
- Ga naar uw beveiligde zone
- Klik op ‘Gegevens‘ en ‘Gegevens bewerken‘
- Kies voor ‘elektronisch‘ en bevestig
Maakt u gebruik van papieren dienstencheques?
Gelieve voor elk gepresteerd uur één dienstencheque volledig en goed leesbaar in te vullen met een donkerblauwe of zwarte pen. Vergeet ook niet om de datum in te vullen, de soort activiteit aan te duiden en uw handtekening te zetten.
Opgelet: indien u opteert voor papieren dienstencheques, berust de verantwoordelijkheid voor de overdracht van de cheque bij u. U moet er dus op toezien dat de cheques worden overhandigd aan de consulent(e) van uw Daoust JobCenter, die het dossier van uw huishoudhulp beheert. Dit moet gebeuren in de week van de prestatie van uw huishoudhulp.
Erkenningsnummer Dienstencheques Wallonië: W40063