Stapsgewijze heropstart van de prestaties van onze Daoust Dienstencheques-huishoudhulpen vanaf 18 mei

Beste klant,

N.a.v. de afbouw van de coronamaatregelen, die aangekondigd werd door de regering op vrijdag 24 april, start Daoust geleidelijk aan haar dienstencheques-activiteiten opnieuw op vanaf 18 mei. 

Uw Daoust JobCenter heeft u in de loop van de week van 11 mei gecontacteerd om de details van de heropstart te bespreken.

Onze prioriteit bij de hervatting is ieders veiligheid. Daoust voorziet voor elke huishoudhulp een veiligheids- en hygiënekit, en een infofiche met daarop de belangrijkste veiligheidsmaatregelen die we hen vragen nauwgezet op te volgen en de lijst van veiligheidsmaatregelen waarvan we u vragen ze op te volgen wanneer u hen opnieuw onthaalt.

Wat verwachten we van u als klant?

Uw medewerking is essentieel om deze hervatting onder de best mogelijke omstandigheden te laten verlopen. Alvast hartelijk bedankt om volgende maatregelen op te volgen:

  1. Vertoont u of één van uw gezinsleden symptomen van het coronavirus? Verwittig Daoust en uw huishoudhulp dan zo snel mogelijk. In dit geval kan uw huishoudhulp jammer genoeg niet langskomen omwille van het besmettingsgevaar. Onze huishoudhulpen mogen niet tewerkgesteld worden bij een (mogelijk) besmette persoon.
  2. Respecteer een sociale afstand van minstens 1,5 m ten opzichte van uw huishoudhulp. Idealiter begeeft u zich zelfs naar een andere ruimte dan de ruimte waar uw huishoudhulp aan het werk is.
  3. Voorzie volgende zaken voor uw huishoudhulp:
    • toegang tot water en vloeibare zeep om regelmatig de handen te kunnen wassen;
    • een propere handdoek, papieren zakdoeken of wegwerphanddoeken;
    • voldoende van de gebruikelijke schoonmaakmiddelen;
    • het gebruikelijke schoonmaakmateriaal (waaronder huishoudhandschoenen) en eventueel een ontsmettend middel (bv. ontsmettende spray; bleekmiddel verdund in 1 l water – gebruik hiervoor tussen de 20 à 32 ml per liter kraantjeswater; 1 eetlepel = circa 15 ml). Opgelet bij het gebruik (vlekken en schade aan meubels … zijn mogelijk).
  4. Denk eraan om uw huis te verluchten en te ventileren voor uw huishoudhulp langskomt.
  5. Schud geen handen en vermijd fysiek contact bij het begroeten of voor welke andere reden dan ook.
  6. Laat uw binnendeuren zo veel mogelijk openstaan tijdens het schoonmaken zodat uw huishoudhulp de deurklinken niet hoeft aan te raken.
  7. Hoest of nies in de plooi van uw arm om de vermijden dat druppeltjes geprojecteerd worden in de richting van uw huishoudhulp.
  8. Indien u een mondmasker heeft, vragen we u dit te dragen wanneer u zich in dezelfde ruimte als uw huishoudhulp bevindt.
  9. U kan uw huishoudhulp niet vergezellen indien hij/zij een boodschap voor u doet. Hier dient u rekening te houden met de regels die gelden voor supermarkten (slechts één persoon).
  10. Maakt u nog gebruik van papieren dienstencheques? Leg deze dan vooraf al klaar voor uw huishoudhulp om zo veel mogelijk fysiek contact te vermijden.

OPGELET!! N.a.v. de coronacrisis vraagt ​​Daoust alle klanten die nog steeds gebruik maken van papieren dienstencheques en die toegang hebben tot het internet, om over te stappen op elektronische dienstencheques! Dit is niet alleen eenvoudiger en ecologischer, maar zo vermijdt u ook om documenten rechtstreeks van hand tot hand door te geven en zo helpt u het risico op besmetting te verkleinen. Klik hier voor meer informatie omtrent elektronische dienstencheques.

Wat verwachten we van uw huishoudhulp?

Hieronder vindt u de maatregelen die gecommuniceerd werden naar onze huishoudhulpen en waarvan we hen vragen ze nauwkeurig op te volgen.

Merkt u toch dat uw huishoudhulp deze regels niet opvolgt? Aarzel dan zeker niet om hem/haar eraan te herinneren. Neem bij problemen contact op met uw Daoust JobCenter.

  1. Vraag, indien de woning het toelaat, aan de klant of de aanwezige familieleden om zich in een andere ruimte te begeven dan de ruimtes die u schoonmaakt.
  2. Houd steeds een minimale afstand van 1,5 m tussen uzelf en de aanwezige familieleden.
  3. Moet u de lift nemen? Vermijd om met anderen in de lift te staan en raak de knoppen, indien mogelijk, aan met bv. een pen of was uw handen meteen nadat u de lift heeft gebruikt.
  4. Blijft uw klant aanwezig tijdens uw prestatie? Vraag na of hij/zij symptomen vertoont die op een coronavirusinfectie kunnen wijzen. Is dat het geval? Start dan niet met werken en informeer Daoust.
  5. Was uw handen met water en zeep voordat u aan het werk gaat.
  6. U heeft een fles met ontsmettende gel ontvangen, gebruik deze enkel wanneer u niet in de mogelijkheid bent om uw handen te wassen met water en zeep (bv. wanneer u gebruik maakt van het openbaar vervoer).
  7. Draag het mondmasker dat u heeft gekregen wanneer u in aanwezigheid bent van andere personen of het openbaar vervoer neemt.
  8. Houd voldoende afstand bij het begroeten en afscheid nemen. Schud geen handen en geef geen kus.
  9. Beperk het uitwisselen van documenten en objecten.
  10. Reinig voor u aan het werk gaat al het schoonmaakmateriaal (borstel, stofzuiger …) en de contactpunten (deurklinken, kranen, afstandsbedieningen, spelknoppen van het toilet …) met uw gebruikelijke schoonmaakproducten of een andere ontsmettend product (bv. bleekmiddel verdund in 1 l water – gebruik hiervoor tussen de 20 à 32 ml per liter kraantjeswater; 1 eetlepel = circa 15 ml).  Opgelet bij het gebruik (vlekken en schade aan meubels … kunnen ontstaan).
  11. Er zijn geen specifieke voorzorgsmaatregelen voor het strijken, bereiden van maaltijden, stofzuigen … op het reinigen van de contactpunten na.
  12. Gebruikt u huishoudhandschoenen? Was deze dan voor en na het gebruik met water en zeep, en laat ze vervolgens drogen. Was daarna opnieuw uw handen.
  13. Dient u huishoudelijke boodschappen te doen voor een klant? Dan mag de klant u niet vergezellen. U dient de richtlijnen te volgen die gelden binnen de supermarkten.
  14. Nies of hoest in een papieren zakdoekje en gooi het doekje meteen in de vuilnisbak. Heeft u geen zakdoek bij? Nies of hoest dan in de plooi van uw elleboog. Was daarna steeds uw handen.
  15. Was steeds uw handen voor en na uw toiletbezoek.
  16. Vermijd zo veel mogelijk om uw gezicht aan te raken.
  17. Bent u ziek of vertoont u bepaalde symptomen? Blijf dan thuis en neem meteen contact op met uw JobCenter.

Alvast hartelijk bedankt voor uw medewerking tijdens deze heropstart. Zorg goed voor uzelf en uw dierbaren.

Het Daoust Dienstencheques-team

070/22 11 40
Logo de Facebook Logo de Linkedin Logo de Twitter
Respect voor uw privacy is een prioriteit voor ons Wij gebruiken cookies om de goede werking van onze website te verzekeren. M.a.w. het automatisch onthouden van uw inloggegevens en wachtwoorden en taal die u gebruikt. Deze cookies zijn essentieel om uw gebruikservaringen te verbeteren en het webverkeer te analyseren met onze partners.
Got it!