Nieuws


Nieuwsbrief

Schrijf u in en mis geen enkele actie of update van/over Daoust!

Bedankt voor uw inschrijving

Vous devez vous inscrire à une liste

Stapsgewijze heropstart van de prestaties van onze Daoust Dienstencheques-huishoudhulpen vanaf 18 mei

Beste huishoudhulp,

N.a.v. de afbouw van de coronamaatregelen, die aangekondigd werd door de regering op vrijdag 24 april, start Daoust geleidelijk aan haar dienstencheques-activiteiten opnieuw op vanaf 18 mei.

Uw Daoust JobCenter heeft u in de loop van de week van 11 mei gecontacteerd om de details van deze heropstart te bespreken.

Onze prioriteit bij de hervatting is ieders veiligheid.

Daoust stelt aan alle huishoudhulpen die het werk hervatten een veiligheids- en hygiënekit ter beschikking met daarin:

  • twee stoffen mondmaskers die op 60° gewassen kunnen worden. Klik hier voor meer informatie over het correct dragen van uw mondmasker.
  • één desinfecterende gel
  • infofiches omtrent de hygiëne- en veiligheidsmaatregelen voor huishoudhulpen en klanten

OPGELET: uw JobCenter zal u contacteren om u te laten weten wanneer u uw kit in het JobCenter kan komen ophalen. Er mag slechts één persoon per keer het JobCenter binnengaan en in de wachtrij dient een minimale afstand van 1,5 m gerespecteerd te worden. Daarom willen we vermijden dat alle huishoudhulpen op hetzelfde moment zouden langskomen.

Wat verwachten we van u als huishoudhulp?

Dit zijn de veiligheids- en hygiënemaatregelen die we u vragen te respecteren:

Basisregels:

Bent u ziek of vertoont u bepaalde symptomen? Blijf dan thuis en neem meteen contact op met uw JobCenter.

Houd steeds 1,5 m afstand met anderen.

Draag een mond-masker als u in aanwezigheid van een andere persoon bent of wanneer u het openbaar vervoer neemt.

Was uw handen van zodra u bij een klant aankomt en na ieder contact (deurklink …).

Gebruik uw ontsmettende gel enkel indien u geen toegang tot water en zeep heeft.

Vermijd het schudden van handen, elkaar te kussen en objecten rechtstreeks aan elkaar door te geven.

Nies of hoest in een papieren zakdoekje en gooi het doekje meteen in de vuilnisbak. Heeft u geen zakdoek bij? Nies of hoest dan in de plooi van uw elleboog.

Vermijd om uw gezicht aan te raken.

Aanvullende regels:

  • Blijft uw klant aanwezig tijdens uw prestatie? Vraag na of hij/zij symptomen vertoont die op een coronavirusinfectie kunnen wijzen. Is dat het geval? Start dan niet met werken en informeer Daoust.
  • Vraag uw klant om, indien de woning het toelaat, naar een andere ruimte te gaan dan de ruimte die u aan het schoonmaken bent.
  • Moet u de lift nemen? Vermijd dan om met anderen in de lift te staan en raak de knoppen, indien mogelijk, aan met bv. een pen of was uw handen meteen nadat u de lift heeft gebruikt.
  • Reinig voor u begint te werken al het schoonmaakmateriaal (bv. borstel, stofzuiger …) en de contactoppervlakken (bv. klinken, kranen, afstandsbedieningen, doorspoelknoppen van de wc …) met de gebruikelijke schoonmaakmiddelen of een ontsmettend product (bv. bleekmiddel verdund in 1 l water – gebruik hiervoor tussen de 20 à 32 ml per liter kraantjeswater; 1 eetlepel = circa 15 ml). Opgelet bij het gebruik (vlekken en schade aan meubels … zijn mogelijk).
  • Buiten de maatregelen die in deze lijst vermeld worden, zijn er geen specifieke richtlijnen voor het strijken, bereiden van maaltijden en stofzuigen.
  • Vraagt de klant u om boodschappen te doen? Dan kan de klant niet met u meegaan. U dient hier de richtlijnen van de distributiesector te volgen (maximum één persoon).
  • Was steeds uw handen voor en na uw toiletbezoek.

Aanvullende infofiches:

Wat verwachten we van uw klanten?

Hieronder vindt u de hygiëne- en veiligheidsmaatregelen die werden gecommuniceerd naar uw klanten om uw terugkeer voor te bereiden. Merkt u echter dat een klant deze voorschriften niet opvolgt? Aarzel dan niet om hem/haar eraan te herinneren. Neem bij problemen contact op met uw Daoust JobCenter.

  1. De huishoudhulp mag niet worden tewerkgesteld bij een klant die (vermoedelijk) besmet is.
  2. De klant moet Daoust op de hoogte brengen indien hij/zij of een familielid (vermoedelijk) besmet is.
  3. De klant moet een veilige werkplek garanderen en voorzien dat:
    • de huishoudhulp in de mogelijkheid is om de handen te wassen,
    • er vloeibare zeep beschikbaar is,
    • er een propere handdoek, papieren zakdoeken of papieren handdoeken ter beschikking zijn,
    • er voldoende gebruikelijke schoonmaakmiddelen aanwezig zijn,
    • het gebruikelijke schoonmaakmateriaal (huishoudhandschoenen) beschikbaar is,
    • er eventueel een ontsmettend middel beschikbaar is (bv. ontsmettende spray; bleekmiddel verdund in 1 l water – gebruik hiervoor tussen de 20 à 32 ml per liter kraantjeswater; 1 eetlepel = circa 15 ml). Opgelet bij het gebruik (vlekken en schade aan meubels … zijn mogelijk).
  4. De klant zorgt ervoor dat, in de mate van het mogelijke, de werkplek wordt verlucht en geventileerd voor de aankomst van de huishoudhulp.
  5. Bij het begroeten of het afscheid nemen mogen de klant en huishoudhulp geen hand en geen kus geven.
  6. De klant laat de binnendeuren tijdens het schoonmaken zoveel mogelijk openstaan om te voorkomen dat de huishoudhulp de deurklinken moet aanraken.
  7. Wanneer de klant moet hoesten of niezen, doet hij/zij dit in de elleboog en vermijdt hij/zij het projecteren van druppels naar de huishoudhulp.
  8. Tijdens het schoonmaken, vermijdt de klant nauw contact met de huishoudhulp: wanneer de woning het toelaat, bevinden de familieleden zich tijdens het werk in een andere ruimte; er moet ten allen tijden een minimumafstand van 1,5 m worden behouden tussen de huishoudhulp en andere aanwezigen.
  9. Als de klant een mondmasker heeft, zorgt hij/zij ervoor dat deze in het bijzijn van de huishoudhulp wordt gedragen.
  10. De klant en huishoudhulp beperken zoveel mogelijk het uitwisselen van objecten en documenten. Als de klant gebruik maakt van papieren dienstencheques, worden deze vooraf klaargelegd om fysiek contact te vermijden. Het gebruik van elektronische dienstencheques wordt sterk aangeraden.
  11. Wanneer de huishoudhulp boodschappen moet doen voor de klant, rekening houdend met de algemene voorschriften in supermarkten (slechts één persoon), mag de huishoudhulp niet vergezeld worden om deze aankopen te doen.

Heeft u vragen omtrent deze informatie? Neem dan contact op met uw JobCenter.

Alvast hartelijk bedankt voor uw medewerking tijdens deze heropstart.
Zorg goed voor uzelf en uw dierbaren.

Het Daoust Dienstencheques-team

070/22 11 40
Logo de Facebook Logo de Linkedin Logo de Twitter
Respect voor uw privacy is een prioriteit voor ons Wij gebruiken cookies om de goede werking van onze website te verzekeren. M.a.w. het automatisch onthouden van uw inloggegevens en wachtwoorden en taal die u gebruikt. Deze cookies zijn essentieel om uw gebruikservaringen te verbeteren en het webverkeer te analyseren met onze partners.
Got it!