De sleutels voor een succesvol sollicitatiegesprek

De sleutels voor een succesvol sollicitatiegesprek

Werd u op een gesprek uitgenodigd?

Gefeliciteerd! U heeft de vereiste kwaliteiten voor de gewenste job.
Dat wil echter niet zeggen dat alles al gewonnen is en dat u verder op uw talent kunt vertrouwen!
De slaagkansen van uw sollicitatiegesprek hangen immers vooral af van uw voorbereiding.

Pas dus zonder uitstel de verschillende adviezen van Daoust Career Management toe:

  • Aandacht voor de fundamentele details

Bevestig uw gesprek per e-mail en kijk plaats, datum en uur na, evenals de naam en jobtitel van uw gesprekspartner… het zou jammer zijn om uw gesprek te missen wegens een onbenullig detail!

  • Bereid u goed voor en oefen voor de spiegel!

Oefen voor de spiegel om uw bekwaamheden, motivering, waarden, behoeften… te verkopen. En vergeet uw toegevoegde waarde niet! U bent niet de enige kandidaat, bewijs dus aan uw gesprekspartner dat hij U nodig heeft, en u alleen!
Het zijn vaak dezelfde vragen die op een gesprek worden gesteld. Oefen uw antwoord en illustreer elk argument met concrete feiten zoals uw ervaring, cijfers, hobby’s… als dat in uw voordeel is uiteraard!

  • Wees een expert over het bedrijf

Wat zijn de activiteiten, de omzet, de waarden…?

  • Bereid een lijst voor met vragen die u kunt stellen

Een geslaagd gesprek is vooral een dialoog: vragen stellen is essentieel, dat bewijst uw interesse en uw motivatie.

  • Verzorg uw uiterlijk en uw houding

De eerste minuten, zelfs de eerste seconden, zijn dikwijls doorslaggevend.
Uw uiterlijk moet dus onberispelijk zijn en uw stijl dient overeen te komen met die van het bedrijf en de geambieerde job. Als u twijfelt, kies dan voor een klassiek pak.
U dient de werkgever ook te overtuigen van uw professioneel imago want dit is ook het imago dat klanten, leveranciers, enz. te zien krijgen.

  • De dag van het gesprek
  1. Neem mee: uw cv (dat u uiteraard vanbuiten kent!), de jobaanbieding, iets om te schrijven en de vragen die u voorbereid heeft.
  2. Kom 5 à 10 minuten op voorhand (meer is niet nodig), maar kom nooit te laat. Nooit!
  3. Wees vriendelijk en glimlach van zodra u in het bedrijf aankomt: het is mogelijk dat ook collega’s hun indruk over u mogen geven!
  4. Ontmoet uw gesprekspartner met een zelfverzekerde, energieke houding en kijk hem/haar in de ogen. Bereid uw eerste 20 woorden voor (bijvoorbeeld: “Goedendag mevrouw Dupont, bedankt voor uw uitnodiging…).
  5. Antwoord tijdens het gesprek op een gestructureerde en beknopte manier op de vragen, breng afwisseling in de inhoud van uw antwoorden en begin niet over onderwerpen die niet ter zake doen. Blijf steeds uzelf en analyseer de reacties van uw gesprekspartner om daarop te kunnen inspelen
  6. Neem nota’s en stel op het einde uw vragen: als u dieper kunt ingaan op een punt dat tijdens het gesprek werd aangehaald: BINGO.
  • Het gesprek afronden

Geef niet op zolang het gesprek bezig is! U kunt nog punten winnen door het gesprek behendig af te ronden. Maak de balans op van de belangrijke punten en vraag hoe de procedure verder verloopt.
Bedankt uw gesprekspartner, groet hem/haar evenals andere collega’s die u op uw weg naar buiten tegenkomt. Iemand die er sympathiek uitziet en zich gemakkelijk kan integreren, wordt gemakkelijker aangenomen!

  • Neem een van de volgende dagen contact op met de aanwervingsverantwoordelijke

Als de job u interesseert, stuur hem/haar dan binnen de drie dragen een korte bedankingsmail waarin u uw interesse bevestigt.

U hebt nu de sleutelelementen in handen om uw volgend gesprek tot een goed einde te brengen!
Vindt u deze trucjes handig maar voelt u zich nog niet gereed om de sprong te wagen? Denkt u dat een coaching handig zou zijn voor u?

Neem dan contact op met Daoust Career Management op 02/548 94 66 of via het e-mailadres careermanagement@daoust.be. Onze ervaren jobcoaches helpen u met plezier!

Welkom bij Daoust, Welcome to the Family!

070/22 11 40
Logo de Facebook Logo de Linkedin Logo de Twitter
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.
Got it!